Bakan Alparslan Bayraktar, COP31-IEA Diyaloğu’nda Türkiye’nin enerji vizyonunu açıkladı. Enerji dönüşümü ve güvenliğin birlikte ele alınması gerektiğini vurgulayan Bayraktar, Türkiye’nin geleceğe liderlik etmeye hazır olduğunu belirtti.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Londra’da düzenlenen COP31-IEA Üst Düzey Enerji Dönüşümü Diyaloğu’nda Türkiye’nin enerji vizyonunu paylaştı. Toplantıda, küresel enerji krizleri ve enerji güvenliğinin önemi vurgulandı.
COP31 Başkanı ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum ile Uluslararası Enerji Ajansı Başkanı Fatih Birol’un da yer aldığı etkinlikte Bakan Bayraktar, son yıllarda yaşanan COVID-19 pandemisi, tedarik zinciri aksaklıkları, ticaret savaşları ve bölgesel çatışmaların küresel ekonomiyi ve enerji sektörünü nasıl etkilediğini anlattı.
Bayraktar, enerji sektörünün bu krizlerde en kırılgan alan olduğunu belirterek, enerji güvenliğinin tekrar ön plana çıktığını ifade etti. Antalya’da düzenlenecek COP31 Zirvesi öncesinde Türkiye’nin mesajının net olduğunu vurgulayan Bakan, “Enerji dönüşümü ve enerji güvenliği bir arada ilerlemelidir. Dirençli bir gelecek, daha temiz, daha çeşitli, yüksek düzeyde birbirine bağlı ve güvenli enerji sistemlerine dayanmaktadır. Türkiye, ortak geleceğimize liderlik etmeye, işbirliği yapmaya ve yatırım yapmaya hazırdır.” dedi.
Küresel enerji talebinin yüzde 1,3 arttığı geçen yıl, elektrik talebinde iki kattan fazla büyüme yaşandığını aktaran Bayraktar, bu artışın elektrikli araçlar, veri merkezleri ve ekonomilerin elektrifikasyonu tarafından tetiklendiğini söyledi. Bu durumun, enerji güvenliği ve iklim eyleminin birlikte ilerlemesi gereken yeni bir piyasa tasarımına ihtiyaç duyduğunu gösterdiğini belirtti.
Türkiye, 2035 yılına kadar küresel nihai enerji tüketiminde elektriğin payını yüzde 35’e çıkarma hedefini duyurdu. Bu hedefin, geleceğin enerji sisteminin giderek daha fazla elektrik odaklı, dijitalleşmiş ve merkeziyetsiz olacağı gerçeğini yansıttığı ifade edildi.
Bugün Türkiye’nin kurulu gücünün neredeyse üçte ikisinin yenilenebilir kaynaklardan oluştuğunu hatırlatan Bayraktar, 2035’e kadar yenilenebilir enerji kapasitesini üç katına çıkarma planları olduğunu açıkladı. Bu kapsamda, 40 gigavatlık bir HVDC iletim koridoru ile ulusal elektrik şebekesinin modernize edileceği ve yaklaşık 30 milyar dolarlık yatırım yapılacağı belirtildi.
Bakan Bayraktar, temiz enerji teknolojileri için Türkiye’yi bölgesel bir üretim merkezi olarak konumlandırdıklarını dile getirdi. Kritik minerallere erişimin önemine değinen Bayraktar, Türkiye’nin bu alanda da rol oynayabileceğini vurguladı. “En güvenilir ve en temiz enerji ‘tüketilmeyen enerji’dir.” diyen Bakan, 2030’a kadar enerji verimliliği için 20 milyar dolarlık yatırım planlandığını sözlerine ekledi.
Reklam & İşbirliği: [email protected]